poniedziałek, 11 grudnia 2017

Bardziej ekologiczny ruch drogowy dzięki zwiększeniu udziału car-sharingu i poprawie jakości dróg

Nierówne nawierzchnie drogowe wymuszają hamowanie i różnicowanie prędkości,co powoduje wzrost emisji,a niski stopień wykorzystania samochodów oznacza dublujące się przejazdy.Unijny projekt łączy dane pochodzące z serwisów wspólnych przejazdów i czujników telefonów w celu uzyskania informacji zwrotnych na temat jakości dróg,aby zadbać o bardziej ekologiczne podróże drogowe.Samochody osobowe obsługują 73,7% całego transportu pasażerskiego wewnątrz UE,a średni stopień wykorzystania miejsc wynosi poniżej 2 pasażerów na samochód,zatem niewątpliwie pewne korzyści przyniesie znalezienie sposobu na propagowanie car-sharingu.Istnieją społeczności online mające zwiększać udział car-sharingu,który jest odpowiedzią na jeden z aspektów niepotrzebnych emisji,ale inną przyczyną zanieczyszczenia jest także zła jakość nawierzchni niektórych dróg.Opóźniona konserwacja obniża bezpieczeństwo ruchu drogowego i zwiększa koszty interwencji kierowców,koszty eksploatacji pojazdów i emisje.Prof.Alessandro Bogliolo z Uniwersytetu Urbino we Włoszech,który jest koordynatorem finansowanego ze środków UE projektu CROWDS4ROADS,wyjaśnia,że im gładsza nawierzchnia dróg tym niższy poziom emisji.
Razem lepiej
CROWDS4ROADS łączy społeczność online i system typu crowdsensing(kooperatywnych aplikacji mobilnych),aby zoptymalizować ich oddziaływanie.Jednym z największych na świecie serwisów wspólnych przejazdów,który liczy sobie ponad 10 milionów członków w 14 krajach,jest BlaBlaCar,a SmartRoadSense to system typu crowdsensing,który wykorzystuje przyspieszeniomierze w smartfonach znajdujących się w samochodach do szacowania szorstkości nawierzchni drogi.Projekt wykracza poza gromadzenie i transmisję danych,gdyż pracuje nad podnoszeniem świadomości pasażerów poprzez włączanie ich w proces zbierania danych.Zespół jest przekonany,że poprzez zaangażowanie kierowców i pasażerów w monitorowanie dróg oraz zachęcanie ich do korzystania z car-poolingu,mogą oni wywrzeć ogromny wpływ na strategie konserwacji i ślad środowiskowy w kontekście stopnia wykorzystania miejsc w samochodzie,monitorowania dróg i zaangażowania użytkowników końcowych w ich konserwację oraz zrównoważenie transportu.
Sposób działania narzędzi
W artykule opublikowanym przez partnerów projektu CROWDS4ROADS pt.„A Study on the Influence of Speed on Road Roughness Sensing:The SmartRoadSense Case”wyjaśniono,że podejścia do monitorowania stanu nawierzchni dróg wymagają zastosowania kosztownego i zaawansowanego sprzętu.Profilery laserowe albo specjalne przyspieszeniomierze wyposażone w systemy akwizycji danych,to przykłady narzędzi,których koszt w przeliczeniu na pojedynczy samochód(uwzględniając także kalibrację i montaż)może być znaczący.Tymczasem telefony,które wielu z Nas ma przy sobie,mogą dostarczać użytecznych danych bez ponoszenia dodatkowych kosztów ich gromadzenia i udostępniania.Po pobraniu aplikacji przez użytkownika,funkcjonowanie SmartRoadSense opiera się na zaawansowanej technologii wbudowanej w Nasze smartfony:dane z przyspieszeniomierza są wykorzystywane do wykrywania hamowania i wybojów na drodze za pomocą technik uczenia maszynowego i żyroskopów do wykrywania nieprawidłowości nawierzchni drogowych.Wskaźnik szorstkości i dane GPS ze smartfona są okresowo przesyłane do centralnego serwera,gdzie są przetwarzane,łączone z konkretną drogą i poddawane agregacji z danymi otrzymanymi z innych smartfonów.Dane mogą następnie zostać wykorzystane przez lokalne władze do ustalenia miejsc,w których drogi wymagają naprawy,co z kolei sprawi,że korzystające z nich samochody staną się bardziej energooszczędne.BlaBlaCar oferuje użytkownikom tanie przejazdy współdzielonymi samochodami.Na podstawie systemu ratingowego i zweryfikowanych profili członkowskich,sieć ustala alternatywę dla samotnego przejazdu na duże odległości.Projekt CROWDS4ROADS,który objął Włochy,Rumunię,Zjednoczone Królestwo i Grecję,został przeprowadzony na lokalną skalę pilotażową w Ankonie oraz w ramach większych akcji pilotażowych w regionie Marche we Włoszech,podczas gdy pilotażowe projekty powielające są realizowane we Włoszech,Rumunii i Zjednoczonym Królestwie.Opublikowany został otwarty zbiór danych utworzony na podstawie ponad 2000000 rekordów,automatycznie aktualizowanych co 6 godzin na podstawie danych crowdsensingu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz