Informacje
podstawowe
Sudan
graniczy z siedmioma państwami
·Egiptem na północy(długość granicy 1273
km)
·Erytreą na wschodzie(605 km)
·Etiopią na wschodzie(723 km)
·Sudanem Południowym na południu(1937 km)
·Republiką Środkowoafrykańską na
południowym zachodzie(483 km)
·Czadem na zachodzie(1360 km)
·Libią na północnym zachodzie(383 km)
Długość
wybrzeża:853 km
Najniższy
punkt:Morze Czerwone 0 m n.p.m.
Najwyższy
punkt:Deriba Caldera 3042 m n.p.m.
Grupy
etniczne:Murzyni,Arabowie,Bedża,inni.
Religie:sunnici,katolicy(głównie
w Chartumie),animiści,protestanci,prawosławie rozproszone w całej Nubii nad
Nilem
Języki:arabski(urzędowy),nubijski,Ta
Bedawie,języki nilotyckie,języki nilo-hamityckie,języki sudańskie,angielski(urzędowy)
Podział
administracyjny:16 prowincji(wilajetów)
PKB:2100
USD na mieszkańca(szacunek za 2005 rok)
Historia
Starożytność
W okolicach Chaszm
al-Kirba we wschodnim Sudanie odkryto stanowisko kultury
olduwajskiej,najstarszej kultury paleolitu.Później Sudan był jednym z terenów
zajmowanych przez kulturę aszelską,kulturę mustiersko–lewaluaską,by z czasem
wytworzyć odrębne kultury o charakterze miejscowym.Pierwszą ważną kulturą
rolniczą Sudanu była tzw.kultura Grupy A w Nubii Dolnej, ięgająca ok.3200
p.n.e.Znajdowała się ona pod bardzo silnym wpływem Egiptu i upadła w okresie I
dynastii przede wszystkim z powodu wysuszenia klimatu.Ok.2400 p.n.e.w Nubii
Dolnej pojawia się kultura Grupy C,a w Nubii Górnej spokrewniona z nią kultura
Kerma.Ludność Grupy C w znacznie większym stopniu niż ludność Grupy A polega na
hodowli,a nie rolnictwie,podobnie jednak jak ona utrzymuje żywe kontakty z
Egiptem.W okresie egipskiego Średniego Państwa(ok.2133–ok.1786 p.n.e.)terytorium
Grupy C zostaje zajęte przez Egipt,co jednak nie przerywa jej rozwoju.Egipcjanie
wycofują się z Dolnej Nubii około 1650 p.n.e.,a kiedy ponownie zajmują ją
ok.1550 p.n.e.kultura Grupy C znajduje się już w fazie schyłkowej i podlega
penetracji ludności kultury Kerma i Pan-Grave.Jak na to wskazują zarówno
zabytki archeologiczne,w szczególności zaś nekropolia w Kermie,jak i zapiski w
źródłach egipskich,ludność kultury Kerma była zorganizowana w potężne państwo,zdolne
do rywalizacji z Egiptem.Szczyt potęgi Kermy przypada na okres osłabienia Egiptu
w okresie rządów Hyksosów,kiedy jej władcy przejęli fortece egipskie w Nubii
Dolnej i podporządkowali sobie lokalnych władców Grupy C.Kiedy Egipt odrodził
się za panowania XVIII dynastii rozpoczął on podbój całej Nubii i ok.1450
p.n.e.królestwo Kermy upadło.W okresie egipskiego Średniego Państwa i Drugiego
okresu przejściowego(ok.1786–ok.1567 p.n.e.)w Nubii występuje także ludność
tzw.kultury Pan-Grave,charakteryzująca się silnymi cechami negroidalnymi.Tych
koczowników powszechnie identyfikuje się ze znanymi z przekazów egipskich
Medżajami,którzy w okresie XII i XIII dynastii starali się zawładnąć Dolną
Nubią i Górnym Egiptem,co im się prawdopodobnie częściowo udało.Egipska
okupacja Nubii przynosi utratę przez nią własnej tożsamości
kulturalnej.Prawdopodobnie ok.1100 p.n.e.Nubię dotyka katastrofa ekologiczna w
postaci znacznego obniżenia górnego poziomu terasy zalewowej Nilu,co powoduje
że wysoko położone brzegi w Nubii Dolnej stają się niemożliwe do nawadniania
przy pomocy dotychczas używanych technik.W rezultacie Nubia Dolna dramatycznie
wyludnia się i pozostają w niej jedynie koczownicy.Niedługo potem kończy się
egipska okupacja Nubii i około połowy IX w.p.n.e.na jej terenie powstaje państwo
Kusz ze stolicą w Napacie.Szczyt potęgi Kusz osiąga w okresie od połowy VIII do
połowy VII w.p.n.e.,kiedy jego władcy panują także w Egipcie jako XXV
dynastia.W IV w.p.n.e.stolica Kusz zostaje przeniesiona do Meroe w Nubii
Górnej,gdzie były lepsze niż w Napacie warunki do kultywowania hodowli i
rolnictwa.Meroe było także położone na skrzyżowaniu dróg handlowych i dzięki
ożywionym kontaktom handlowym ze światem hellenistycznym i rzymskim do Kusz
przenikają wpływy kulturalne cywilizacji śródziemnomorskiej.O ówczesnym rozwoju
kulturalnym świadczy fakt,iż w II w.p.n.e.język meroicki zaczęto zapisywać
rodzimym alfabetem.Po krótkiej wojnie z Rzymem w latach 24–20 p.n.e między
oboma państwami zostaje ustanowiony trwały pokój.W I w n.e.w związku z
wynalezieniem kieratu wodnego,umożliwiającego dostarczenie wody na większą
wysokość ponad poziom rzeki,dochodzi do ponownego rozwoju rolnictwa w Nubii
Dolnej.Okres pomiędzy I w p.n.e.a II w n.e.uznawany jest za złoty wiek
królestwa meroickiego.Ok.320 roku Meroe zdobywają plemiona Nobadów i królestwo
Kusz upada,prawdopodobnie wcześniej osłabione zbyt intensywnym użytkowaniem
terenów do wypasu,nieekonomiczną gospodarką drewnem i zaniechaniem wymiany
towarowej drogą nilową,co doprowadziło do izolacji Meroe od dróg handlowych.
Chrześcijańska
Nubia
Po upadku królestwa
Kusz tereny Nubii zajęły plemiona rolniczych Nobadów i koczowniczych Blemiów,którzy
najeżdżali terytorium rzymskiego Egiptu.W drugiej połowie V wieku Nobadzi
wyparli Blemiów z Dolnej Nubii i w VI wieku Nubia była podzielona na trzy ich
królestwa:Nobadię,sięgająca poza II kataraktę,Makurię,rozciągającą się po rejon
między IV a V kataraktą,oraz Alodię, położoną między Nilem Błękitnym a rzeką Atbara
i sięgającą granic Aksum.W VI wieku już wcześniej poddane wpływowi
chrześcijaństwa królestwa Nubii oficjalnie nawracają się na tę religię pod
wpływem misji bizantyńskich,przy czym zwycięża wśród nich obrządek monofizycki.Od
arabskiego podboju Egiptu na północy pojawia się zagrożenie muzułmańskie,jednak
po najeździe z lat 651/652 Arabowie zawierają z Makurią traktat,zwany
bakt,będący właściwie"rodzajem paktu o nieagresji",który"pozostaje
zasadniczo w mocy przez całe następujące sześć wieków cywilizacji
chrześcijańskiej w Nubii".Być może pod wpływem zagrożenia arabskiego w VII
wieku dochodzi do zjednoczenia Makurii z Nobadią.Z końcem VIII wieku Nubia
wkracza w okres największego rozkwitu,trwającego aż po XII w.,co było
spowodowane m.in.stałym wysokim poziomem wody Nilu,umożliwiającym intensywną
gospodarkę rolną i łatwiejszą żeglugę przez katarakty nilowe.Jednocześnie
wspólna płaszczyzna religijna Kościoła monofizyckiego z metropolią w
Aleksandrii,obejmująca zjednoczone królestwo Nubii,Alodię i Etiopię sprzyja
rozwojowi wspólnych kontaktów,przy czym Nubia utrzymuje je z całym kręgiem
cywilizacji bizantyńskiej,co pomaga w rozwoju oryginalnej,miejscowej kultury.Ważnym
czynnikiem w islamizacji Nubii było powstanie plemienia Banu al-Kanz,wywodzącego
się z mieszaniny elementów arabskich,nubijskich i Bedża(arabska nazwa
starożytnych Blemiów).Banu al-Kanz mówili po nubijsku,jednak ich noszący od
roku 1007 dziedziczny tytuł Kanz ad-Daula wódz był pochodzenia arabskiego i
wyznawali oni islam.Królowie nubijscy chcąc zapewnić sobie sojusz ze
sprawującymi niemal niezależną władzę w Górnym Egipcie Banu al-Kanz
doprowadzili do szeregu związków małżeńskich pomiędzy dwoma rodami,co jednak
dawało Kanz ad-Daula prawo do dziedziczenia makuryckiego tronu.W XIII wieku
Nobadia stopniowo odrywa się od Makurii,a na jej terenie powstaje nowe państwo
Do-tawo.Od roku 1276 Makurią wstrząsają walki o tron królewski,przy czym
poszczególni pretendenci korzystają z pomocy sił mameluckich,co prowadzi do
coraz większego uzależnienia od muzułmańskiego sąsiada.Kolejny pretendent do
tronu,Barszambo(1316–1317),przyjmuje islam i po zdobyciu z mamelucką pomocą
Dongoli wprowadza go jako religię panującą.Tym samym chrześcijańskie królestwo
Makurii upada,chociaż panowanie Barszambo nie trwa długo,ponieważ władzę w
Makurii ostatecznie zagarniają biorący cały czas udział w tych walkach Banu
al-Kanz.Ostatni dokument dotyczący Do-tawo pochodzi z 1484 roku,zaś ok.1500
roku Alodia upada na skutek ataku Arabów Kawazma z północy i negroidalnych
Fundż z południa.
Pierwsze
państwa muzułmańskie
Islamizacja Nubii była
związana przede wszystkim z migracją koczowniczych plemion arabskich,które
znajdowały w Sudanie lepsze warunki życia niż w Egipcie.Do nawrócenia się
zwykłych ludzi doszło bez wątpienia poprzez ich włączenie do arabskich struktur
plemiennych,tak jak w przypadku Banu al-Kanz.W XVI wieku na terenie Sudanu
wykształciło się kilka grup ludności o odrębnym trybie życia i organizacji.Wzdłuż
Nilu od Asuanu do Ad-Dabby mieszkali zislamizowani Nubijczycy,którzy jednak
zachowali swój język i rolniczy tryb życia.Powyżej Ad-Dabby aż do zbiegu Nilu
Białego i Błękitnego mieszkali Dżaaliin,zarabizowani Nubijczycy zajmujący się
przede wszystkim rolnictwem.Na wschód i zachód od doliny Nilu koczowały
najbliższe Arabom koczownicze plemiona Dżuhajna.W Darfurze i Kordofanie
sąsiadowały one z koczownikami pochodzenia miejscowego.Na południu Sudanu
pojawili się murzyńscy i"pogańscy"Azande oraz Niloci,reprezentowani
przez takie ludy jak Szyllukowie,Nuerowie,Dinkowie i Anuk.Spośród nich jedynie
Szyllukowie byli zjednoczeni pod rządami dynastii"boskich królów".Po
upadku chrześcijańskich królestw w Sudanie doszło do decentralizacji władzy,podzielonej
pomiędzy wodzów plemiennych,w XVI wieku rozpoczęły się jednak procesy
unifikacyjne.Należący do Dżuhajna Kawazma po podboju Alodii poczuli się jej
spadkobiercami i od imienia swego wodza przyjęli nazwę Abdallab.W roku 1504
zostali oni jednak pokonani przez koczowniczych Fundż,których pochodzenie jest
niejasne.W rezultacie tego zwycięstwa Fundż zajęli region Al-Dżaziry,położony
pomiędzy Nilem Białym a Błękitnym,który stał się centrum ich sułtanatu ze
stolicą w Sinnarze,zaś odepchnięci na północ Abdallab utworzyli zależne od
Fundż państwo.W początku XVII wieku Fundż ostatecznie rozciągnęli swoją
zwierzchność aż do granic osmańskiego Egiptu,tak samo jednak jak w przypadku
Abdallab pozostawiając na tronie miejscowych władców jako wasali.W wieku XVI i
XVII doszło do pogłębionej islamizacji terytorium podległego Fundż na skutek
działalności świątobliwych fakihów i marabutów,przy czym dominująca stała się
malikicka szkoła prawa.Wiek XVII był okresem rozkwitu Fundż,jednak już pod
koniec tego stulecia zaczęło ono przeżywać wstrząsy wewnętrzne,które w roku
1720 doprowadziły do obalenia dotychczasowej dynastii.W drugiej połowie XVIII
wieku sułtanat Fundż stał się areną walki pomiędzy jego nowymi władcami,a ich
wezyrami,z której ostatecznie zwycięsko wyszli ci ostatni.Państwo było jednak
tak osłabione,że kiedy w roku 1821 zaatakowali je Egipcjanie zarówno wezyr jak
i sułtan poddali im się bez walki.Drugim ważnym państwem ówczesnego Sudanu był
Sułtanat Dar Fur,założony w XVII wieku przez negroidalny lud Fur na terenie
Darfuru.Dar Fur wykorzystał osłabienie Fundż w drugiej połowie XVIII wieku do
zajęcia Kordofanu.Stał się on też wtedy schronieniem dla kupców i marabutów z
doliny Nilu,co przyczyniło się do islamizacji kraju i wzrostu jego bogactwa.
Podbój
egipski i powstanie Mahdiego
Nowa epoka w dziejach Sudanu
rozpoczęła się kiedy osmański wicekról Egiptu,Muhammad Ali(1805–1849),przedsięwziął
inwazję na ten kraj.W latach 1820–1821 Egipcjanie bez większego trudu zajęli
terytoria niegdyś podlegające Fundż,wraz z Kordofanem,jednak w roku 1822
wybuchło przeciwko ich władzy powstanie,którego stłumienie kosztowało ich sporo
wysiłku.Stopniowo Egipt rozciągnął swoją władzę także na Kassalę i
Suakin(1840),Ekwatorię(1871),Bahr al-Ghazal(1873) i Darfur(1874).Dążąc do
zwiększenia dochodów z podbitych terenów Egipcjanie inwestowali w rolnictwo,uruchomili
linię telegraficzną i żeglugę parową na Nilu.Większość zysków z tych
przedsięwzięć trafiała jednak do egipskiego skarbca.Kiedy w roku 1838 Egipt
zniósł państwowy monopol na handel z Sudanem muzułmańscy i europejscy kupcy
rozpoczęli walkę o miejscowy rynek kości słoniowej,w celu jej zdobycia nie
wahając się zabierać bydło i ziarno,a także ludzi spośród plemion południa.Ostatecznie
handel kością słoniową i niewolnikami stały się ze sobą nierozłączne.W celu
zapobieżenia narastającej przemocy Ismail Pasza(1863–1879)zorganizował policję
rzeczną na Nilu i dążył do rozciągnięcia egipskiej kontroli na południe.Pewne
sukcesy w walce z handlem niewolnikami osiągnął namiestnik Ekwatorii Charles
Gordon,który w roku 1877 został generalnym gubernatorem Sudanu,jednak jego
polityka doprowadziła do poparcia przez handlarzy niewolników rebelii jakie
wybuchły w Bahr al-Ghazal,Darfurze i Kordofanie.Chociaż zostały one stłumione,Egipt
w roku 1879 zbankrutował i stracił wszelkie możliwości działania.Tymczasem
niezadowolenie muzułmańskich mieszkańców Sudanu z powodu wysokich podatków,kontroli
sudańskiego handlu przez Egipt oraz zakazu handlu niewolnikami,który
tradycyjnie był źródłem utrzymania znacznej liczby ludzi,narastało.Ponadto
ponieważ Egipcjanie realizując swoją politykę w znacznej mierze polegali na
Europejczykach,w oczach wielu dominacja egipska była jednocześnie dominacją
chrześcijan.W tej sytuacji w roku 1881 w Sudanie wybuchło powstanie pod wodzą
Muhammada Ahmada,który ogłosił się mahdim.Do roku 1885 udało mu się wyprzeć z
Sudanu Egipcjan i zabić Gordona podczas zdobywania Chartumu,ale jeszcze w tym
samym roku Mahdi zmarł.Jego następca,Abdullahi,prowadził politykę agresywnego
islamizmu,wzywając do poddania się i nawrócenia na tę religię królową
Wiktorię,egipskiego chedywa,sułtana osmańskiego i cesarza Etiopii.W rezultacie
mahdyści znaleźli się w konflikcie zarówno z wewnętrznymi dysydentami w
Darfurze,Bahr al-Ghazal i Ekwatorii,jak i Egiptem i Etiopią.W roku 1896,bojąc
się że Sudan zostanie zajęty przez Francję,od roku 1882 okupująca Egipt Wielka
Brytania wysłała na jego podbój armię pod wodzą generała Horatio Kitchenera.Ten
w roku 1898 pokonał mahdystów pod Omdurmanem i wraz ze śmiercią Abdullahiego w
listopadzie 1899 roku ich państwo upadło.
Sudan
Anglo-Egipski
Na mocy konwencji
podpisanej w 1899 roku Wielka Brytania i Egipt ogłosiły wspólną władzę nad
Sudanem i tym samym stał się on kondominium tych dwóch państw.W praktyce jednak
władza Egiptu była jedynie nominalna i przez cały okres istnienia kondominium
zarówno rządzący Sudanem generalny gubernator jak i wszyscy wyżsi urzędnicy
byli Brytyjczykami,a w okresie pogorszenia się stosunków brytyjsko-egipskich w
latach 1924–1936 z Sudanu zostali usunięci wszyscy egipscy urzędnicy i żołnierze.Obawiając
się ponownego wybuchu powstania inspirowanego mesjanistycznym islamem
Brytyjczycy popierali wszelkie jego oficjalne formy,jednocześnie prześladując
jego mniej ortodoksyjne odłamy.Poza tym utrzymywali politykę niskich podatków
oraz mimo oficjalnego sprzeciwu wobec niewolnictwa faktycznie tolerowali jego
istnienie.Kiedy wybuchła I wojna światowa,Brytyjczycy dokonali w roku 1916
ostatecznej aneksji Sułtanatu Dar Fur,który odrodził się po powstaniu Mahdiego,ponieważ
obawiali się współpracy jego władcy z Osmanami.Podbój południowego Sudanu zakończył
się dopiero w roku 1928,kiedy ostatecznie złamano opór Nuerów.W przeciwieństwie
do północnej,muzułmańskiej części kraju,na południu językiem urzędowym był
angielski,a nie arabski,miejscowi urzędnicy i wojska byli pochodzenia
brytyjskiego bądź rodzimego,zaś miejscowe szkolnictwo oparto na
chrześcijańskich misjach.Ponadto utrudniano napływ ludności z północy na południe.Skutkiem
takiej polityki było pogłębienie różnic pomiędzy północą a południem.W dziedzinie
gospodarczej obok budowy linii kolejowych,odbudowy Chartumu i budowy portu w
Port Sudan,największą inwestycją Brytyjczyków było założenie wielkich plantacji
bawełny w regionie Al-Dżaziry.Stały się one główną siłą napędową ekonomii
Sudanu,jednak jednocześnie sprawiły iż stał się on typową"gospodarką
monokulturową",uzależnioną od wahań cen jednego surowca na rynkach
światowych.Podczas wielkiego kryzysu zysk z plantacji bawełny spadł 4-krotnie,by
potem znowu gwałtownie wzrosnąć w latach 1946–1953.Świadectwem pojawienia się w
Sudanie ruchu nacjonalistycznego były protesty przeciwko usunięciu Egipcjan w
roku 1924 podjęte przez ruch Ligi Białej Chorągwi.Sąsiadując z Włoską Afryką
Wschodnią Sudan brał bezpośredni udział w II wojnie światowej i w kwietniu 1942
roku Generalny Kongres Absolwentów założony przez Isma'ila al-Azhariego zażądał
od rządu brytyjskiego szeregu ustępstw,w tym prawa do samostanowienia Sudanu po
wojnie.Żądania te zostały odrzucone,jednak w roku 1943 Brytyjczycy utworzyli w
Sudanie zalążek parlamentu.Powstały wówczas dwie partie,Al-Aszikka
Al-Azhariego,która opowiadała się za unią z Egiptem i Umma,przeciwna jej
utrzymaniu.Wojskowy przewrót w Egipcie w roku 1952 doprowadził do przełamania
impasu w rokowaniach egipsko-brytyjskich i w roku 1953 zawarto traktat,zgodnie
z którym miało dojść do ewakuacji wojsk egipskich i brytyjskich z Sudanu,a po
trzech latach sudańskie zgromadzenie konstytucyjne miało zadecydować o
przyszłości kraju.Wybory do sudańskiego parlamentu wygrały ugrupowania
proegipskie zjednoczone w ramach Partii Narodowo Unionistycznej i Al-Azhari
został premierem,jednocześnie jednak gwałtowne demonstracje przeciwników unii z
Egiptem były świadectwem ich siły.Zastępując 800 brytyjskich urzędników
kolonialnych jedynie 4 z ich stanowisk oddano przedstawicielom południa,które
nie było reprezentowane podczas rozmów w roku 1953.W rezultacie w roku 1955 w
Ekwatorii wybuchł bunt,będący początkiem wojny domowej,który jednak przygasł po
daniu południowcom obietnicy autonomii.1 stycznia 1956 roku Sudan proklamował
niepodległość.
Sudan
współczesny
W trakcie prac nad nową
konstytucją przedstawiciele północy odrzucili ustrój federalny zaproponowany
przez południowców,w wyniku czego doszło do zaognienia sytuacji na południu.Jednocześnie
po roku 1956 cena bawełny zaczęła spadać i sytuacja gospodarcza Sudanu
pogorszyła się.W tej sytuacji zniechęcenie ludzi do intryg polityki
parlamentarnej wykorzystał generał Ibrahim Abbud,który dokonał zamachu stanu i
obejmując urząd prezydenta i premiera oraz rozwiązując parlament i partie
polityczne objął dyktatorską władzę w kraju.Udało mu się rozwiązać problem
nadwyżki podaży bawełny poprzez uwolnienie jej cen i zawrzeć z Egiptem
porozumienie w sprawie podziału wód Nilu,jednak jego brutalna polityka
arabizacji i islamizacji południa poniosła fiasko i doprowadziła w roku 1963 do
wybuchu powstania w tym regionie.W roku 1964 masowe demonstracje zmusiły Abbuda
do ustąpienia i Sudan na powrót stał się republiką parlamentarną.Kolejne słabe
rządy koalicyjne nie były jednak w stanie rozwiązać problemów kraju,w tym mimo
podejmowanych prób ugody zaprowadzić pokoju na południu.W roku 1969 w wyniku
kolejnego zamachu stanu dyktatorską władzę przejął pułkownik Dżafar Muhammad
an-Numajri.Początkowo zbliżony do sudańskich komunistów i ZSRR,po nieudanym
komunistycznym zamachu stanu w roku 1971 an-Numajri zbliżył się do krajów
zachodnich.W roku 1973 udało mu się zawrzeć pokój z południem,które otrzymało
autonomię.Nietrafione inwestycje gospodarcze oraz napływ ogromnych rzesz uchodźców
z głodującej Etiopii,Ugandy i Czadu zachwiały gospodarką Sudanu i kraj stał się
poważnie zadłużony,co zmusiło Numajriego do podjęcia niepopularnych
oszczędności w celu zagwarantowania sobie pomocy MFW.Próbując ratować poparcie
na islamskiej północy w roku 1983 an-Numajri wprowadził w Sudanie szari'at,co
jednak doprowadziło do ponownego wybuchu powstania na południu.W roku 1985
an-Numajri został obalony i Sudan po raz trzeci wszedł w okres rządów
parlamentarnych,które jednak okazały się tak samo nieskuteczne jak poprzednio.W
roku 1989 wojskowy pucz wyniósł do władzy Omara al-Baszira,który"wprowadził
klasyczną formę dyktatury wojskowej:został prezydentem,premierem,ministrem obrony
i głównodowodzącym armii.Ponadto rozwiązał parlament,zawiesił
konstytucję,wprowadził stan wyjątkowy,zdelegalizował partie polityczne".Politycznym
zapleczem nowego rządu był islamski fundamentalizm,którego głównym przywódcą i
ideologiem w Sudanie był Hasan at-Turabi.Dążąc do rozszerzenia muzułmańskiego
fundamentalizmu na całą Afrykę i Bliski Wschód sudański rząd traktował wojnę z
południem jako dżihad,a popieranie islamskiego terroryzmu doprowadziło do jego
izolacji na na arenie międzynarodowej.Sudan zaczął się jednak cieszyć poparciem
Chin,które pod koniec lat dziewięćdziesiątych rozpoczęły eksploatację jego złóż
ropy naftowej.W tym samym okresie Omar al-Baszir zaczął dążyć do poprawy stosunków
Sudanu z innymi państwami.W latach 2000–2002 nastąpił rozłam pomiędzy nim a
at-Turabim.W roku 2005 zawarto pokój z południem,znosząc obowiązywanie w nim
szari'atu i zgadzając się na referendum niepodległościowe w roku 2011,w efekcie
którego Południe ogłosiło niepodległość.Od roku 2003 rząd sudański musi jednak
zmagać się z konfliktem w Darfurze,gdzie doszło do walk pomiędzy arabskimi
koczownikami i murzyńskimi rolnikami,przy czym al-Baszir zdecydował się
popierać tych pierwszych.W roku 2009 Międzynarodowy Trybunał Karny wydał nakaz
aresztowania al-Baszira pod zarzutem zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości
popełnionych w Darfurze.26 kwietnia 2010 roku w Sudanie zostały przeprowadzone
wybory powszechne,w których wygrał al-Baszir,ale doszło w ich trakcie do
rażących nadużyć z punktu widzenia demokracji.30 stycznia 2011 rozpoczęły się
protesty w kraju.
Gospodarka
Sudan jest krajem
rolniczym.Od początku lat 20.XX w.najważniejszą rośliną eksportową była
bawełna.W latach 70.zaczęto zwiększać areał upraw na obszarach
nienawadnianych,głównie sorgo.Zmniejszono zaś produkcję bawełny.Susze,spadek
cen produktów na rynku światowym i niestabilna sytuacja lat 80.spowodowały
kryzys i wstrzymanie reform.Od 1997 roku reformy są wprowadzane pod ścisłym
nadzorem MFW.
Wskaźniki
gospodarcze:(2009)
·PKB:ok.92,52 mld $
·PKB na 1 mieszkańca:2,2 tys.$
·Tempo wzrostu gospodarczego:4,2%
·Inflacja:11,2%
·Stopa bezrobocia:18.7%
Przemysł
i górnictwo
Bogactwa
naturalne
Uważa się,że Sudan ma
duże zasoby naturalne,ale nigdy nie zostały one zbadane,więc potencjał kraju w
tej dziedzinie jest nieznany.Niewielkie ilości
azbestu,chromitu,miki,marmuru,gipsu,gazu ziemnego,złota i manganu są eksploatowane
komercyjnie.W latach siedemdziesiątych odkryto złoża ropy naftowej.W 1999 rozpoczął
się eksport tego surowca,co sprawiło,że w kraju po raz pierwszy od uzyskania
niepodległości miał miejsce dodatni bilans handlowy.Główne ośrodki przemysłowe:Chartum,kompleks
Kinan,kompleks Giad
Rolnictwo
Podstawą gospodarki
jest rolnictwo,które zatrudnia 80% siły roboczej i wytwarza 39% PKB.
Uprawy
Sorgo,pszenica,bawełna,len,sezam,orzeszki
ziemne,trzcina cukrowa,guma arabska,tapioka,mango,banany,pataty,sezam.
Hodowla
Wielbłądy,owce,kozy,bydło
Religia
Religie
Sudanu w 2005 r.
Religia
procent
islam sunnicki 65,0
katolicyzm 11,9
animizm 10,6
protestantyzm 10,4
prawosławie 1,0
Religie
Sudanu w 2011 r.
Religia
procent
islam sunnicki 95,5
chrześcijaństwo 3,5
animizm 1,0
Różnice w składzie
procentowym wynikają z faktu,że w 2011 r.nastąpiła secesja Sudanu Południowego.
Handel
Handel
zagraniczny
Sudan jest głównie importerem
artykułów przemysłowych,maszyn,produktów chemicznych i lekarstw.Eksportuje
głównie ropę naftową(80%),sezam(6%),bawełnę(3%),orzeszki ziemne,gumę arabską,żywy
inwentarz,według danych z 2008,do Chińskiej Republiki
Ludowej(48%),Japonii(32.2%) i Indonezji(5.3%).Importuje przede wszystkim
żywność(zwłaszcza pszenicę),sprzęt używany do transportu i rafinerii,artykuły
chemiczne,lekarstwa,odzież,według danych z 2008,głównie z Chińskiej Republiki
Ludowej(20.3%),Arabii Saudyjskiej(8.5%),Zjednoczonych Emiratów
Arabskich(6.3%),Egiptu(5.6%),Indii(5.1%),Włoch(4.1%).
Obroty
handlu:
·Eksport:3,4 mld(2005)
·Import:3,3 mld(2005)
Transport
Kolej
·Długość wszystkich linii:5063 km
·Linie główne o rozstawie szyn 1067 mm:4347
km
·Linie rolnicze o rozstawie szyn 610 mm:716
km
Inne
·długość dróg utwardzonych:4320 km(2005)
·ropociągi:2365 km(2005)
·gazociągi:156 km(2005)
·główne porty lotnicze:Chartum,Port Sudan
·główne porty morskie:Port Sudan
Podział
administracyjny
Sudan jest podzielony
na 15 prowincji(zwanych także wilajetami lub stanami) i 86 dystryktów.
Stany
to:
·Al-Dżazira
·Al-Kadarif
·Chartum
·Darfur Południowy
·Darfur Północny
·Darfur Zachodni
·Kassala
·Kordofan Południowy
·Kordofan Północny
·Nil
·Nil Biały
·Nil Błękitny
·Prowincja Morza Czerwonego
·Prowincja Północna
·Sannar
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz