poniedziałek, 29 stycznia 2018

Przyspieszenie w dążeniach do ograniczenia emisji przez transport publiczny

Miejskie przedsiębiorstwa autobusowe z Niemiec,Południowego Tyrolu i Włoch,wspólnie zamawiają 63 autobusów z ogniwami paliwowymi do swoich flot w ramach finansowanego ze środków UE projektu JIVE.W ramach programu JIVE(Wspólna inicjatywa na rzecz pojazdów wodorowych w Europie),który jest finansowanym ze środków UE projektem mającym na celu wprowadzenie 139 bez emisyjnych autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi w dziewięciu miastach pierwsze wdrożenie na taką skalę w Europie organizowane jest wspólne udzielanie zamówień.Wprowadzenie 63 nowych autobusów w ciągu zaledwie kilku miesięcy oznacza,że cel projektu,polegający na podwojeniu liczby bez emisyjnych autobusów w Europie,jest już skutecznie realizowany.Ben Madden,dyrektor Element Energy,koordynatora projektu w Zjednoczonym Królestwie,wyjaśnia,że skoordynowane podejście do zakupu dużej liczby takich autobusów zwiększa standaryzację oraz znacząco obniża koszty,umożliwiając miastom realizowanie ambitnego celu wdrażania bez emisyjnych autobusów.Projekt został uruchomiony z zamiarem wprowadzenia około 140 takich nowych autobusów w dziewięciu miastach,w pięciu krajach Europy to pierwsze wdrożenie na taką skalę w Europie.
Droga do pełnej komercjalizacji
W dążeniach do ograniczenia emisji pochodzących z transportu publicznego,autobusy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi dowiodły już swojej skuteczności w kilku projektach w Europie,jak przedstawia to publiczno-prywatne partnerstwo pod nazwą Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych.Nadal jednak przed pełną komercjalizacją piętrzą się poważne przeszkody.Największą z nich jest to,że w porównaniu do konwencjonalnych autobusów,te z ogniwami paliwowymi wiążą się z wyższymi kosztami posiadania.Istnieje jeszcze bariera rynkowa,z którą mierzą się wszystkie nowe technologie:potrzeba spełnienia potrzeb publicznych przez sprawdzoną dostępność i niezawodność.Ponadto,konieczne jest zbudowanie kompleksowej infrastruktury tankowania.Partnerzy projektu JIVE przewidują,że skoordynowane zamówienia,w ramach których kilka miast i regionów może działać wspólnie,pozwolą na składanie dużych zamówień u poszczególnych producentów autobusów,zyskując tym sposobem na efekcie skali.Poza tym dzięki takiemu grupowemu podejściu zamówienia mają wspólne specyfikacje techniczne.Planowane floty są większe niż wprowadzane wcześniej od 10 do 30 autobusów.Przywiązywana jest też waga do zbudowania wydajnych łańcuchów dostaw i usług utrzymania.W ramach projektu testowane są nowe stacje tankowania wodoru,zdolne do obsługi flot z ponad 20 pojazdami.Pozwoli to zredukować koszty wodoru oraz przetestować niezawodność systemu na poziomie wymaganym do komercjalizacji czyli powyżej 99%.
Uświadamianie korzyści płynących ze stosowania wodorowych ogniw paliwowych
Jak szacuje w swoim raporcie Międzyrządowy Zespół ds.Zmian Klimatu,transport odpowiada za ponad jedną czwartą globalnych emisji CO2 i jest jednym z najszybciej intensyfikujących się źródeł gazów cieplarnianych.Wdrożenie pojazdów o niskiej emisji jako alternatywy wobec napędzanych paliwami kopalnymi uznaje się za niezbędne,aby złagodzić ten problem. Wodorowe ogniwa paliwowe uważa się za czyste źródło energii,ponieważ połączenie gazu wodorowego(H2)z tlenem(O2)powoduje wytworzenie wody,energii elektrycznej i ciepła,a nie jak w przypadku spalania paliw kopalnych w silnikach spalinowych szkodliwych produktów ubocznych.Poprzez wielkoskalowe wdrożenie projekt JIVE ma zapewnić przewoźnikom miejskim komercyjną opłacalność włączenia pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi do swoich flot bez potrzeby pozyskiwania dotacji.W ten sposób program JIVE oferuje władzom lokalnym i krajowym realną opcję osiągania celu,jakim jest obniżanie emisji.Sukces autobusów z ogniwami paliwowymi może też wywołać efekt domina i zachęcić do wprowadzenia wodoru w innych pojazdach,np.samochodach osobowych,furgonetkach i ciężarówkach.Niedawno zapowiedziano nawet pierwszy na świecie pociąg zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi,który ma ruszyć w trasę w Niemczech już w przyszłym roku.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz