poniedziałek, 8 maja 2017

Ciekawostki o pociągach

Chyba każdy z nas miał okazję przejechać się kiedyś pociągiem.Jednak nasza wiedza o nich jest dosyć mała.Być może warto zapoznać się z poniższymi ciekawostkami?
1 235 km/h taką prędkość osiągnęła lokomotywa nazwana w Polsce„Husarz”.Testy przeprowadzono w nocy na zamkniętym szlaku CMK.Lokomotywa ciągnęła trzy wagony Intercity.Osiągnięta prędkość stanowi oficjalny rekord prędkości lokomotywy w Polsce
2 Średni wiek lokomotyw PKP Intercity i spółki Przewozy Regionalne,to 26 lat.Średni wiek wagonów to 29 lat
3 Jeżeli maszynista zasłabnie lub uśnie pociąg daleko nie zajedzie.Istnieje na ten wypadek kilka zabezpieczeń.Po pierwsze czuwak.Co około 60 sekund zapala się na pulpicie kontrolka i maszynista musi przycisnąć guzik.Gdy tego nie zrobi,po kilku sekundach włącza się buczek i jeżeli wtedy też guzik nie zostanie wciśnięty,to uchodzi powietrze z przewodu głównego  i skład hamuje.Drugim urządzeniem automatyki bezpieczeństwa kolejowego jest samoczynne hamowanie pociągu.Przed semaforem znajduje się w torze urządzenie,nad którym przejeżdża lokomotywa posiadająca czujnik,zapala się lampka na pulpicie i dalej działa to tak samo jak czuwak.Ostatnim i najmłodszym urządzeniem jest radio-stop.Na radiotelefonie jest umieszczony przycisk,który w momencie wciśnięcia wysyła modulowany dźwięk i zatrzymuje wszystkie pociągi,które odebrały sygnał.Oczywiście dyżurny ruchu,też ma w swoim radiotelefonie taki przycisk
4 Szybka śmierć pod kołami lokomotywy zdarza się najczęściej w filmach.Zanim ciało wpadnie pod koła jest wleczone przez zgarniacz,potem nadziewa się na rury piasecznicy(służy ona do podsypania piaskiem pod koła) i dopiero wtedy wpada pod koło
5 Oznaczenia na lokomotywach(ET22,EU07 itd.)również coś oznaczają.Pierwsza litera oznacza trakcję(Elektryczna lub Spalinowa).Druga litera to przeznaczenie lokomotywy(Towarowa,Uniwersalna,Pasażerska).Cyfry to oznaczenie budowy takiej lokomotywy(wielosystemowa,sześcioosiowa,z przekładnią elektryczną i inne.Dotyczy to lokomotyw elektrycznych i spalinowych
6 Do czego służą kamienie pod torami?Mają za zadanie absorbować wibracje podczas przejazdu pociągu.Gdyby tory były sztywno przymocowane np.do płyty betonowej,pękłaby ona dużo łatwiej niż luźno ułożone kamienie.Pomagają lepiej rozłożyć ciężar pociągu,ogranicza hałas,nie tworzą się na nim kałuże,łatwo też można korygować nachylenie toru
7 Najdłuższa linia kolejowa na świecie.Stacja początkowa to Dworzec Jarosławski w Moskwie,stacja końcowa dworzec kolejowy we Władywostoku.Całkowita długość linii kolejowej wynosi prawie 9300 kilometrów.Jej pokonanie w całości zajmuje ponad 6 dni
8 Kolej Transsyberyjska przemierza 2 kontynenty,89 miast,16 dużych i setki małych rzek.W Europie pociąg pokonuje 1777 km(jest to 19 % całej trasy Kolei Transsyberyjskiej),natomiast na obszarze azjatyckim przebiega przez 7512 km(80 % całej trasy)
9 Największym przewoźnikiem świata są Koleje Indyjskie.Rocznie przewożą ponad 7 mld pasażerów.Koleje te to także jeden z największych światowych pracodawców.Zatrudnia aktualnie ponad 1,6 mln osób
10 TGV po francusku to pociąg wielkiej szybkości.Usługi pasażerskie TGV zostały otwarte w 1981 r.na trasie Paryż-Lyon.W następnych latach wiele innych miast zostało dołączonych do istniejącej sieci torów.Pociąg ten utrzymuje rekord najszybszego pociągu kołowego z prędkością 574.8 km/h.Pociąg ten również utrzymuje rekord najwyższej średniej prędkości w standardowych usługach pasażerskich

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz