poniedziałek, 8 maja 2017

Ciekawostki o samolotach

Od czasu,kiedy w 1903 r.bracia Wright dokonali pierwszej próby lotu,samoloty i podróżowanie nimi zmieniły się diametralnie.Maszyny te obecnie są nie tylko znacznie większe i szybsze,ale również pokonują nieporównywanie większe odległości,a do tego uznawane są za najbezpieczniejszy środek transportu.Jest też związanych z nimi dosyć sporo ciekawostek,które na pewno warto poznać.
1.Skrzydła w samolocie są bardzo ważne.Chociażby dlatego,że właśnie tam znajduje się zbiornik paliwa i silniki,a w silnikach…ładunki wybuchowe.Oczywiście,nie służą one do zniszczenia maszyny,ale do jej uratowania w razie pożaru silnika.Po wykryciu ognia,jeden z dwóch umieszczonych tam ładunków rozrywa hermetyczną i poddawaną ogromnemu ciśnieniu obudowę,a system gaśniczy rozpoczyna wtryskiwanie specjalnych płynów,mających na celu ugaszenie płomieni
2 Bardzo ważna rzeczą we wszystkich samolotach są również opony.Muszą one znosić olbrzymie obciążenia,począwszy od kołowania i pokonywania ostrych skrętów na lotnisku,po start,lot i lądowanie.Opony lotnicze to bezdętkowe opony radialne wypełnione azotem.Jest to o tyle ważne,że azot jest niepalny i niewrażliwy na różnice temperatury.Paradoksalnie opony lotnicze zużywają się najbardziej nie w czasie lądowania,kiedy przy przyziemieniu spod kół wydobywa się obłok dymu,lecz podczas szybkich przejazdów po drogach kołowania i przy ostrych skrętach
3 Liniom lotniczym zależy,by samolot na siebie zarabiał,a odbywać się to może jedynie wtedy, iedy lata.Remont może przecież zająć dość dużo czasu.O tym,co powinno być sprawne,a co niekoniecznie decyduje MEL,czyli lista minimalnego wyposażenia.Problem w tym,że dokument ten pozwala samolotowi latać,jeśli działa chociaż połowa systemów.Wtedy to kapitan decyduje o starcie.Ale przecież linia lotnicza może znaleźć mniej kapryśnego pilota
4 Kiedy zajdzie potrzeba oddychania przez specjalne,żółte maseczki zwisające z sufitu,przekonacie się,że nie jest to czyste i chłodne powietrze.Do dostarczenia tlenu używa się wtedy generatora chemicznego,składającego się z płonącego kawałka metalu.W procesie jego spalania powstaje tlen z całym dobrodziejstwem inwentarza,czyli dymem,przykrym zapachem i smakiem,a nawet lekkimi oparzeniami.Metal nie może palić się wiecznie i maska przestanie pracować po około 12 minutach.Tyle czasu mają piloci na to,by zejść na wysokość,na której można oddychać bez masek.Piloci są o tyle w lepszej sytuacji,że korzystają z butli z tlenem,a powietrza wystarczy im na dwie godziny
5 Linie lotnicze starają się oszczędzać na paliwie i tankują samoloty prawie„na styk”.Wiadomo,więcej paliwa to większa masa samolotu i więcej pracy dla silników,które spalą go więcej,by maszyna doleciała na miejsce.„Prawie”z pierwszego zdania robi jednak wielką różnicę zbiorniki samolotu napełnia się ilością paliwa większą o około 5%,niż wymaga tego trasa.Zapas ten może być wykorzystany w razie wycieku lub konieczności zmiany miejsca lądowania
6 Chociaż na wysokości,na której latają samoloty pasażerskie powietrze ma taki sam skład(około 20% tlenu)jak na powierzchni,to jest o wiele za rzadkie,by mógł nim oddychać człowiek.Konstruktorzy znaleźli więc sposób pobieranie powietrza z silników,które je„zagęszczają”.Jednak powietrze wdychane przez pasażerów nie jest takie samo,jak to na ulicy,gdyż wtedy powstałaby zbyt duża różnica ciśnień.Powietrze w kabinie pasażerskiej przypomina to ze szczytu Rysów
7 Firma SAAB,która obecnie produkuje samochody,za czasów II Wojny Światowej zajmowała się produkcją samolotów wojskowych.Jednak jak zdano sobie sprawę,że popyt nie długo spadnie zaczęto poszukiwać nowych rynków,wtedy wybór padł na samochody
8 Używany w czasach Zimnej Wojny Lockheed U-2 był amerykańskim samolotem szpiegowskim latających na bardzo dużych wysokościach,ponad maksymalnym pułapem radzieckich myśliwców i większości systemów przeciwlotniczych.To właśnie od jego nazwy wzięła się nazwa zespołu muzycznego U2
9 Toalety w samolocie blokowane są od wewnątrz.Jednak w kryzysowej sytuacji można jednak je otworzyć z drugiej strony.Mechanizm blokady może być ukryty w różnych miejscach,np.pod znaczkiem"Zakaz palenia"
10 Często przy lądowaniu światła w samolocie przygasają,jest to podyktowane względami bezpieczeństwa.W takich warunkach,podczas lądowania w nocy,oczom łatwiej przystosować się do światła na zewnątrz.Tak na wszelki wypadek,gdyby była potrzebna natychmiastowa ewakuacja
 

 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz