sobota, 10 lutego 2018

Wysoce precyzyjne,podziemne widzenie na potrzeby robót infrastrukturalnych

Praca zakładów użyteczności publicznej w terenie może stać się prawdziwym utrapieniem nawet wtedy,kiedy dokładne mapy są pod ręką.Robotnicy są w stanie szybko zlokalizować poszukiwaną sieć,ale mogą koniec końców doprowadzić do uszkodzenia sieci należących do kogoś innego.Tego typu sytuacji już niedługo będzie można uniknąć dzięki wspomagającemu urządzeniu,opracowanemu w ramach projektu LARA.Urządzenie LARA wyposaża robotników pracujących w terenie w zdolność„widzenia pod ziemią”.Konkretnie urządzenie łączy technologię GNSS,trójwymiarową technologię 3D GIS i geoprzestrzenne bazy danych z grafiką komputerową i rozszerzoną rzeczywistością,aby renderować złożone modele 3D podziemnych sieci:kanalizacyjnych,gazowych i elektrycznych.Możliwości zastosowania tej technologii są ogromne.Według raportu z 2006 r.(McMahon et all,2006 r.)dostawcy mediów z samego tylko Zjednoczonego Królestwa wykonują co roku ponad 1,5 miliona otworów w drogach,często ze szkodą dla mienia stron trzecich.Łącznie obsługa techniczna kosztuje społeczeństwo brytyjskie około 5,8 mln EUR,a partnerzy LARA mają nadzieję znacznie obniżyć te nakłady.
Na czym dokładnie polega funkcjonowanie systemu LARA?
Konstantinos Smagas:W ramach projektu LARA powstaje system programistyczno-sprzętowy,który będzie ostatecznie w stanie efektywnie zarządzać danymi geoprzestrzennymi z podziemnych obiektów.Polega to na łączeniu rozmaitych podmodułów GNSS,rzeczywistość rozszerzona,trójwymiarowy GIS i bazy geodanych w zintegrowany system nawigacyjno-pozycjonujący i informacyjny na tablety.W praktyce system LARA będzie przewodnikiem pracujących w terenie robotników z firm dostarczających media w wykonywaniu codziennych prac:„zajrzą”pod ziemię za pomocą renderowania złożonych modeli 3D podziemnej infrastruktury splątanych sieci wodno-kanalizacyjnych,gazowych i elektrycznych.Będą w stanie lepiej monitorować,dokumentować i zarządzać infrastrukturą użytkową na miejscu.Po pierwsze dzięki zlokalizowaniu strefy prac w przeglądarce GIS uzyskają wizualne odwzorowanie podziemnej infrastruktury i jej parametrów.Następnie mogą wykorzystać silnik rozszerzonej rzeczywistości do intuicyjnego przeglądania tej infrastruktury w 3D na tle rzeczywistego obrazu z kamery.Wreszcie,po zakończeniu prac,mogą użyć tego samego narzędzia do sporządzenia sprawozdań i aktualizacji istniejących map infrastruktury.
W jaki sposób przyczynia się to do wzrostu wydajności?
Zyskanie możliwości dokładnego określenia położenia mediów w rejonie wykopów przed przystąpieniem do prac to przełom dla publicznych i prywatnych dostawców mediów.System LARA wskaże dokładnie gdzie co jest,dzięki czemu interwencje w ramach utrzymania i konserwacji infrastruktury podziemnej będą znacznie bardziej precyzyjne i jednocześnie pozostawią w nienaruszonym stanie sąsiadujące sieci podziemne.Precyzyjna interwencja obniży ogólne koszty obsługi technicznej,minimalizując tym samym społeczno-gospodarcze implikacje długotrwałych prac na powierzchni,takich jak niepotrzebne zatory w ruchu drogowym,zakłócenia w ruchu pieszych,marnotrawstwo materiałów,nakład czasu pracowników,podwyższone zapotrzebowanie na energię,uciążliwości wizualne i hałas.
Prace nad projektem mają się ku końcowi.Co już udało się osiągnąć i co jeszcze pozostało do zrobienia?
Na chwilę obecną opracowaliśmy i przetestowaliśmy pierwszy prototyp w mieście Kozani w Grecji.W związku z tym wszystkie zespoły pracowały intensywnie nad doskonaleniem integracji i dostrajaniem dokładności.Prace prowadzone w realnych sytuacjach ujawniły,tak jak się spodziewaliśmy,kilka problemów technicznych.Niektóre zostały rozwiązane na miejscu,a inne rozwiązania zaplanowano na nadchodzące tygodnie.Ogólnie rzecz biorąc wyniki pierwszej oceny pilotażowej były niezwykle obiecujące i dostarczyły cennych informacji zwrotnych na temat integracji udoskonaleń,zwłaszcza jeżeli chodzi o Naszą technologię rozszerzonej rzeczywistości,która okazała się całkiem imponująca.Ostatni etap projektu,kiedy już się uporamy z tą pracą i zbudujemy ostateczny prototyp,poświęcony będzie definiowaniu i doskonaleniu modeli biznesowych z myślą o ich wykorzystaniu do udanego wprowadzenia systemu LARA na rynek.
Na jakim etapie jest test pilotażowy w Birmingham?
W obydwu lokalizacjach wybraliśmy obszary i zestawy danych do wykorzystania w ramach testów pilotażowych.Teraz,kiedy test pilotażowy w Grecji mamy już za sobą,czekamy z niecierpliwością na test systemu na obszarach wskazanych przez Radę Miejską Birmingham,gdzie planowana jest budowa multi węzła tankowania o niskiej/zerowej emisji.Równocześnie korzystamy z kontrolowanych lokalizacji testowych w Limassol i Nikozji na Cyprze,dzięki którym możemy przeprowadzać testy na co dzień.Wyniki tych testów pilotażowych dostarczą nam przydatnych wskazówek,jak doskonalić wydajność platformy LARA.
W jaki sposób Galileo stał się kluczowym czynnikiem technologii LARA?
Odbiornik LARA jest wyposażony w wysoce precyzyjny moduł odbiorczy GNSS o niskiej mocy i dużej autonomii,który jest w stanie osiągnąć dokładność do jednego centymetra.Odbiornik na który składa się moduł GNSS,moduł IMU oraz GUI jest w stanie pracować z wieloma konfiguracjami,między innymi z Galileo,EGNOS GLONASS oraz BeiDou,niemniej Galileo odgrywa kluczową rolę we wspomaganiu Ns w doskonaleniu dokładności,zwiększaniu dostępności i integralności.Dalsze podnoszenie dokładności było oczywiście wymagane i dlatego do ograniczenia błędu geolokalizacji do około 1 cm wykorzystywana jest technologia korekty różnicowej(EGNOS,DGNSS oraz RTK).
Kiedy system zostanie udostępniony na rynku?
Złożoność i w konsekwencji wartość Nszego rozwiązania rośnie stopniowo z każdą wersją prototypu,która zostaje opracowana i poddana testom.Naszym bieżącym celem jest przygotowanie pełnego prototypu systemu i dostarczenie produktu bardzo zbliżonego do rozwiązania komercyjnego o czasu zakończenia prac nad projektem.Nasz zespół ds.eksploatacji,pracujący pod kierunkiem Hewlett Packard w Hiszpanii,opracowuje biznesplan,który umożliwi udane wprowadzenie na rynek już pod koniec roku 2017.
W związku z tym,jak zamierzacie podnosić świadomość interesariuszy?
Komercjalizacja systemu jest ewidentnie Naszym celem.Dlatego też już na samym początku projektu nakreśliliśmy strategię aktywnej komunikacji ukierunkowanej na bezpośrednich użytkowników.Wzięliśmy udział w dziewięciu dużych warsztatach międzynarodowych i wydarzeniach demonstracyjnych w Europie oraz we współorganizowanym wydarzeniu w Malezji.Ponadto nawiązaliśmy trwałe relacje z magazynami branżowymi,w których systematycznie publikowane są Nasze artykuły,a także przygotowujemy komercyjny film wideo na potrzeby mediów społecznościowych.Naszymi głównymi użytkownikami są publiczni i prywatni interesariusze,którzy posiadają infrastrukturę podziemną i zarządzają nią oraz dysponują kompletnymi i dokładnymi danymi dotyczącymi zakopanego mienia.Naszym ostatecznym celem jest dostarczenie interesariuszom gotowego rozwiązania„plug and play”,które może zostać z łatwością włączone do codziennych prac i procedur normalizacyjnych.
 

1 komentarz:

  1. Usługi brukarskie są niezbędne dla każdego, kto chce stworzyć estetyczne i trwałe otoczenie swojego domu czy firmy. Bruk jest nie tylko praktyczny, ale także dodaje charakteru każdej przestrzeni. W Warszawie jednym z czołowych dostawców tych usług jest https://bruk.warszawa.pl/. Oferują szeroki zakres usług, od układania kostki brukowej, przez prace ziemne, aż po kompleksowe realizacje inwestycji brukarskich.

    OdpowiedzUsuń