Graniczy:
•od zachodu z Francją(620 km),
•od południa z Luksemburgiem(148 km),
•od wschodu z Niemcami(167 km)
•i od północy z Holandią(450 km).
Łączna długość granic lądowych wynosi 1385
km,ponadto istnieje 64 km fragment wybrzeża Morza Północnego.Podzielona jest na trzy strefy językowe:
•francuską,
•niderlandzką
•i niemiecką.
Geografia
•Najwyższy punkt:Signal de Botrange 695 m
n.p.m.
•Najniższy punkt:Morze Północne 0 m n.p.m.
Większą część powierzchni Belgii stanowią
peryglacjalne i aluwialne niziny;w północnej części płaska,częściowo zabagniona
równina Flandrii(tzw.Belgia Niska),oddzielona od morza wałem wydm(wys.do 20
m),oraz pagórkowata i piaszczysta kraina Kempen(wys.do 95 m);w środkowej
części(Belgia Średnia)wysoczyzna Brabancji(wys.100-200 m)zbudowane głównie z
glin i piasków trzeciorzędowych pokrytych lessem oraz wzgórza Hainaut(na
zachodzie)zbudowane z utworów glinianych;Największe miasta:
•Bruksela(stolica),
•Liège,
•Antwerpia,
•Gandawa,
•Charleroi,
•Brugia,
•Namur
Wody
powierzchnioweBelgia leży w zlewisku Morza Północnego i prawie całe jej terytorium należy do dorzecza dwóch rzek:Skaldy i Mozy(ich źródła znajdują się na terenie Francji,a ujścia na terenie Holandii).Skalda w granicach Belgii ma długość 200 km wraz z dopływami(m.in.Leie,Dender,Senne i Rupel)oraz kanałami tworzy rozgałęziony system wodny Flandrii.Moza(w granicach Belgii)ma 183 km,większość rzek Walonii to jej dopływy;na pewnym odcinku stanowi granicę między Belgią a Holandią.Belgijskie rzeki mają mały spadek,są połączone siecią kanałów i wykorzystywane do żeglugi.We Flandrii znajduje się też gęsta sieć kanałów odwadniających poldery.
Gospodarka
Jeden z najlepiej rozwiniętych krajów Europy.PKB
wyniósł 254 mld euro(na 1 mieszkańca 30001 euro).Podatki w Belgii należą do
najwyższych w Europie i stanowią 47% PKB.Wskaźnik Giniego,czyli poziom
rozpiętości w dochodach,wynosi 27.Belgia ma również najwyższy na świecie
eksport per capita.W ostatnich latach udało się także zmniejszyć zadłużenie ze
120% PKB w 1980 roku do obecnych 90% PKB.Podstawą gospodarki jest wysoko
rozwinięty przemysł(głównie
hutniczy,maszynowy,elektrotechniczny,spożywczy,chemiczny,włókienniczy)oraz
wysoko towarowe rolnictwo(hodowla bydła,trzody;uprawa zbóż,buraków
cukrowych).Antwerpia jest największym w świecie ośrodkiem szlifowania
diamentów.
Liczne
atrakcyjne miejscowości turystyczne,między innymi:
•Antwerpia,
•Bruksela,
•Gandawa,
•Brugia.
Transport
kolejowyBelgia posiada znakomicie rozwiniętą sieć kolejową o długości 3437 km(2003)z czego 2701 km jest zelektryfikowane,w większości napięciem stałym 3 kV z wyjątkiem ok.80 km linii wysokich prędkości,które zelektryfikowano napięciem przemiennym 25 kV/50 Hz.2563 km szlaków kolejowych posiada,co najmniej dwa tory.Gęstość linii kolejowych wynosi 11,5 km/na 100 km²,co daje Belgii pierwsze miejsce w Europie.Krajowe przewozy pasażerskie prowadzą państwowe koleje SNCB/NMBS.Jakość usług jest wysoka,pociągi kursują z wysoką punktualnością w regularnych odstępach czasu,maximum dwugodzinnych,na głównych liniach co godzinę i częściej.Typowe prędkości maksymalne pociągów pasażerskich na głównych trasach wynoszą od 120 km/h do 160 km/h,na odcinku Louvain Liège nawet 200 km/h.
Przewozy
międzynarodowe są również prowadzone przez SNCB/NMBS przy współpracy z
zarządami kolejowymi sąsiednich krajów:
•Niemiec(DB),
•Francji(SNCF),
•Holandii(NS),
•i Luksemburga(CFL)lub przez przewoźników,w
których SNCB/NMBS posiada udziały(Eurostar,Thalys).
Przewozy towarowe prowadzi SNCB/NMBS oraz
przewoźnicy z sąsiednich krajów,również prywatni.Liczba pasażerów
korzystających z kolei systematycznie wzrasta,w roku 2001 wyniosła 160,3 mln,z
czego 13,8 mln w ruchu międzynarodowym.
Transport
drogowy
Transport drogowy w Belgii odbywa się po 145850 km
dróg,w tym 117701 km o nawierzchni asfaltowej,w tym 1682 km autostrad(w całości
bezpłatnych i oświetlonych na całej długości).Pod względem gęstości sieci dróg
kołowych Belgia zajmuje pierwsze miejsce w Europie,pod względem gęstości
autostrad drugie(po Holandii).Szkielet sieci transportu drogowego stanowią
autostrady oraz obwodnice autostradowe wszystkich większych miast kraju.Ze
względu na swoje położenie,Belgia jest ważnym krajem tranzytowym.Największymi węzłami
komunikacji samochodowej są Bruksela,Antwerpia i Liège.
Transport
wodny
Transport wodny jest szeroko wykorzystywany w
transporcie towarów.Belgia ma 2043 km wodnych szlaków śródlądowych w tym 1532
km otwartych dla żeglugi.Najważniejszym z nich jest kanał Alberta łączący
autonomiczny port w Liège(drugi w Europie pod względem przeładunku towarów)z
Antwerpią.W transporcie morskim główną rolę odgrywa port w Antwerpii(drugi w
Europie i czwarty na świecie pod względem ilości przeładowywanych
towarów),dynamicznie rozwija się też port w Zeebrugge dzięki możliwości obsługi
statków olbrzymów oraz statków z ciekłym gazem ziemnym.Dzięki rozwiniętemu
systemowi kanałów do portów w Gandawie i Brukseli również zawijają statki
pełnomorskie.Morska flota handlowa Belgii to 22 statki o tonażu powyżej 1
tys.GRT(1999),w tym 7 drobnicowców,8 chemikaliowców i 7 tankowców.Łączna
nośność statków wynosiła ok.57347 DWT.
Transport
lotniczy
W 1999 r.Belgia posiadała ok.42 lotniska w tym 24 z
pasami startowymi o nawierzchni twardej w tym 6 o długości powyżej 3000
m.Najważniejszymi portami lotniczymi są port lotniczy Bruksela(znany dawniej
jako Bruxelles-Zaventem oraz Brussel National/Bruxelles-National)pod
Brukselą(16179733 pasażerów w roku 2005),oraz port lotniczy
Bruksela-Charleroi(znany szerzej jako Aéroport de Charleroi
Bruxelles-Sud 1873349 pasażerów w roku 2005,wyłącznie tanich linii).W
transporcie towarów drogą lotniczą główną rolę odgrywają porty lotnicze
Bruxelles-National oraz Liège-Bierset.
Komunikacja
miejska
Komunikacja
miejska w Belgii jest obsługiwana przez kilku przewoźników o zasięgu
regionalnym:
•De Lijn(działający we Flandrii),
•TEC(działający w Walonii)
•oraz STIB/MIVB(działający w regionie
Brukseli).
Ze względu na wysoką gęstość zaludnienia kraju i
jego organizację terytorialną oraz niewielką liczbę przewoźników w zasadzie nie
ma rozróżnienia między autobusową komunikacją miejską i podmiejską.W czterech
miastach(Antwerpia,Bruksela,Gandawa,Charleroi)istnieją sieci tramwajowe,ponadto
w eksploatacji jest także linia tramwajowa o długości 67 km wzdłuż całego
belgijskiego wybrzeża(łącząca miejscowości wypoczynkowe De Panne i
Knokke-Heist).Sieć metra działa jedynie w Brukseli,chociaż istniały plany
budowy metra także w Charleroi(część infrastruktury tramwajowej projektowano
tak,by mogła być bazą dla przyszłych sieci metra).W Antwerpii,Brukseli oraz
Charleroi istnieje także premetro:tramwaje,które jeżdżą na pewnych odcinkach
pod ziemią.Ze względu na wysoką gęstość sieci kolejowej i wysoką częstotliwość
kursowania pociągów,a także zintegrowane systemy taryfowe,rolę komunikacji
miejskiej i podmiejskiej pełnią często pociągi SNCB.
Transport
rurociągowy
Na terenie Belgii znajduje się 161 km rurociągów
transportujących ropę naftową,1167 km służących do transportu produktów naftowych
oraz 3301 km rurociągów gazu ziemnego.
Historia
Pierwotnie obszar dzisiejszej Belgii zamieszkany był
przez Celtów oraz celtycko-germański lud Belgów.Od I wieku p.n.e.przez kolejne
setki lat tereny te znajdowały się we władaniu Rzymu(część prowincji Galia Gallia
Belgica).Od III wieku postępująca chrystianizacja.Od roku 486 obszar
dzisiejszej Belgii stał się częścią państwa Franków.Po traktacie w Verdun w
roku 843 Belgia została podzielona pomiędzy Francję i Niemcy.W XV wieku Belgia
była częścią Burgundii,a w roku 1477 została przejęta przez Austrię cesarza
Maksymiliana I.
W
latach 1556-1714 Belgia należała do:
•Hiszpanii,
•a następnie znowu do Austrii(1714–1794),
•Francji(1794–1814),
•a w okresie 1814-1830 była połączona z
Holandią Królestwo Niderlandów.
Podczas panowania Habsburgów w Niderlandach
Południowych zaczęła kształtować się belgijska świadomość narodowa,której
pierwszym wyraźnym przejawem był Przewrót Brabancki(1789).Dopiero jednak w roku
1830 Belgia stała się niezależnym państwem.Niepodległość zdobyła w wyniku
powstania przeciwko dominacji holenderskiej(rewolucja belgijska).W czasie I
wojny światowej Niemcy zaatakowały neutralną Belgię.Na mocy traktatu
wersalskiego do Belgii przyłączono niemieckie okręgi Eupen i Malmedy.W 1940
roku ponownie neutralna Belgia została zaatakowana przez hitlerowskie Niemcy.Po
zakończeniu drugiej wojny światowej Belgia porzuciła neutralność i stała się
członkiem NATO,a także została jednym z członków założycieli Wspólnoty
Europejskiej.Z Holandią i Luksemburgiem Belgia stworzyła w roku 1948 unię
celną,a 1960 unię gospodarczą powstał Benelux.W roku 1960 niepodległość
uzyskała największa kolonia tego państwa Kongo Belgijskie,a w roku 1962
terytoria mandatowe Rwanda i Burundi.W XX wieku dochodziło do stopniowego
podziału na dwie strefy językowe położoną na północy Flandrię(język
niderlandzki)i na południu Walonię(język francuski).
Spowodowało
to w 1963 roku formalny podział Belgii na 3 regiony:
•Flandrię,
• Walonię
• i Region Stołeczny Brukseli.
W roku 1993 doszło do przekształcenia Belgii w
państwo federalne z 3 regionami o szerokiej autonomii.W 2007 spór o dalszą
reformę i większą samodzielność Flandrii przyczynił się do kłopotów ze
sformowaniem rządu federalnego.Od czerwca 2010 roku do grudnia 2011 w Belgii trwał
najdłuższy we współczesnej Europie kryzys rządowy.
Ustrój
polityczny
Belgia jest monarchią konstytucyjną. Konstytucja
Belgii została przyjęta w roku 1831,po zwycięstwie rewolucji sierpniowej 1830
roku.
Była
rewidowana siedmiokrotnie:
•w 1893,
•1919,
•1970,
•1980,
•1988,
•1993,
•2001.
Parlament
składa się z dwóch izb:
•Izby Deputowanych,w której skład wchodzi
150 deputowanych wybieranych w wyborach bezpośrednich,zgodnie z systemem
proporcjonalnym.
•Senatu,którzy są wybierani zarówno w
wyborach bezpośrednich(25 przez społeczność flamandzką,15 przez Walonów),jak
również wyłaniani przez rady prowincjonalne.W senacie zasiada również potomstwo
panującego monarchy.
Partie
polityczneBelgijskie partie polityczne:
•Flamandzcy Liberałowie i Demokraci(Vlaamse
liberale democraten,VLD),
•Flamandzka Partia
Demokratyczno-Chrześcijańska(Christen-demokratisch en Vlaams,CD&V),
•Frankofonska Partia Socjalistyczna(Parti
Socialiste,PS),
•Ruch
Reformatorski(Mouvement Réformateur,MR),
•Interes Flamandzki(Vlaams Belang,VB),
•Flamandzka Partia
Socjalistyczna(Socialistische Partij anders,SP.a.),
•Frankofońska Partia Ekologiczna(Ecolo),
•Frankofońska Partia
Społeczno-Chrześcijańska(Centre democrate-humaniste,CDH),
•Flamandzka Partia Ekologiczna(Agalev),
•Unia Ludowa(Volksunie,VU),
•Front
Narodowy(Front national,FN),
•Spirit,
•Vivant.
Podział
administracyjnyBelgia jest państwem federacyjnym.Każdy z 3 regionów Belgii ma własną władzę ustawodawczą Radę Regionalną.
Oświata
Oświata w Belgii,zachowując jednolitą strukturę
systemu szkolnego,ma dwie władze oświatowe,dwa obowiązujące programy nauczania
i dwa modele kształcenia.Jest to spowodowane podziałem kraju na dwie strefy
językowe.Edukacja jest obowiązkowa do 18 roku życia.
Demografia
Językami urzędowymi są w Belgii
francuski,niderlandzki i niemiecki.Większa część populacji(56%-60%)posługuje
się językiem niderlandzkim,około 40%-44% francuskim,bądź walońskim i zaledwie
1% niemieckim.
Grupy
etniczne:
•Flamandowie 57%,
•Walonowie 33%
Religie
Belgia jest krajem trójjęzycznym.W XIX wieku jednym
z bodźców do powstania tego państwa był katolicyzm,gdyż dla mieszkańców
Flandrii nie do zaakceptowania był antykatolicki kalwinizm Niderlandów.Ruch
antyklerykalny początkowo rozwijał się tam słabo,później zaczął się wzmagać na
wzór francuski.
Dane
z 2005:
•katolicyzm 58,07%
•islam 3,6%
•protestantyzm 1,09%:
•Unia Protestancka 0,27%
•zielonoświątkowcy 0,26%
•prawosławie 0,55%
•buddyzm 0,29%
•Świadkowie Jehowy 0,23%
•judaizm 0,21%
•bahaizm 0,02%
Media
W Belgii działają radio oraz państwowa i prywatna
telewizja.
Stacje
państwowe nadają programy w 3 językach:
•francuskim(Radio-Télévision
Belge de la Communauté française,RTBF),
•flamandzkim(Vlaamse
Radio en Televisie,VRT)
•I
niemieckim(Belgisches Rundfunk- und Fernsehzentrum der Deutschsprachigen
Gemeinschaft,BRT).
Wśród
stacji prywatnych najpopularniejsze to:
•RTL-TVI,nadająca programy dla Brukseli i
regionu Walonii,
•Télévision Indépendante,stacja
komercyjna,nadająca w języku francuskim,
•oraz Vlaamse Televisie Maatschappij,stacja
komercyjna nadająca w języku flamandzkim.
•Najpopularniejszym kanałem we Flandrii
jest één.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz